Τη γλώσσα μου έδωσαν ελληνική.
Tο σπίτι φτωχικό στις αμμουδιές του Ομήρου.
Μονάχη έγνοια η γλώσσα μου στις αμμουδιές του Ομήρου...

Τρίτη 29 Οκτωβρίου 2013

ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΡΕΤΗ


Εδώ και χρόνια έχουμε ξεχάσει τις υποχρεώσεις μας για το κοινό καλό.Μεγάλη ευθύνη φέρει η εκλεγμένη πολιτική ηγεσία, η οποία έχει ξεχάσει τον τρόπο λειτουργίας της δημοκρατίας και τον παιδευτικό της ρόλο. Το γεγονός αυτό έχει ως συνέπεια την απώλεια της πολιτικής αρετής.Πολιτική αρετή σημαίνει να σκεπτόμαστε το κοινό συμφέρον: να προστατεύουμε τους δημόσιους χώρους, να μη φοροδιαφεύγουμε, να φροντίζουμε την πολιτιστική μας κληρονομιά και το περιβάλλον, να αισθανόμαστε την άμεση θέρμη της αλληλεγγύης, να σεβόμαστε τους θεσμούς,....Η πολιτική αρετή είναι αυτό που ζούμε, αυτό που ζούμε.( J.de Romilly:Τι πιστεύω,Εκδόσεις Πατάκη,2013).
Πρόσφατα αποκαλύφθηκαν παραβατικές συμπεριφορές πολιτικού μορφώματος, που εμπίπτουν στη δικαιοδοσία του νόμου. Η αποκάλυψη άργησε και οι πολίτες άρχισαν να ζουν με την απειλή ή μάλλον εξοικειώθηκαν με την απειλή. Από εδώ αρχίζει η ευθύνη της πολιτείας, που έδωσε περιθώριο να ανθίσουν τέτοια «νυχτολούλουδα» και μαζί η ευθύνη μεγάλης μερίδας πολιτών.
Οι αιτίες αυτού του τοξικού περιβάλλοντος ανάγονται στη λεγόμενη κρίση χρέους της Ελλάδας.Τα βίαια πακέτα λιτότητας τα οποία έχουν επιβληθεί από τους ηγέτες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της άρχουσας τάξης σε συνδυασμό με την κοινωνική κατάρρευση έχουν προκαλέσει κρίση. Η επιβολή της λιτότητας, κρατά ανοιχτούς τους νέους ανταγωνισμούς μέσα στην κυβερνητική ελίτ . Τα υπουργεία έχουν επανειλημμένως βρεθεί σε αδιέξοδο.Οι σχέσεις των κυρίαρχων κομμάτων με την πολιτική τους βάση έχει αρχίσει να αποσυντίθεται.Οι περικοπές έχουν εξασθενήσει την ικανότητα του κράτους.Για μια περίοδο, η εμπειρία της Ελλάδας από τις γενικές απεργίες, τις καταλήψεις και τις διαμαρτυρίες των κοινωνικών κινημάτων είχε φτάσει κοντά στην εξέγερση.Ο πολιτικός έλεγχος του κράτους έχει καταρρεύσει.

Όλα αυτά τροφοδότησαν την Χρυσή Αυγή και η ύπαρξη της ήταν ένα άγος , «Κυλώνειον άγος», που επέφερε ντροπή σ΄ ολόκληρη την ελληνική κοινωνία.Εντυπωσιάστηκα από το γεγονός ότι οι συλληφθέντες εκπρόσωποι της δεν είχαν να πουν τίποτε άλλο απ’ αυτό που έλεγαν και πριν. Έβρισαν, φώναξαν, έφτυσαν, απείλησαν.Αυτή ήταν όλη κι όλη η πολιτική τους πρόταση ακόμη και στην κρίσιμη στιγμή. Μόνον που τώρα οι απειλές τους έμοιαζαν με κραυγή απελπισίας.
Αποδείχτηκε πως, το δημοκρατικό πολίτευμα με τη δράση αυτού του κόμματος, είναι ευπαθές και έχει ανάγκη τη λειτουργία των δομών του και ενάρετων πολιτών.
Η αντιμετώπιση της ακραίας αυτής παθογένειας είναι εκ των ουκ άνευ.Ο νόμος απαιτεί συμμόρφωση της συμπεριφοράς μας, σύμφωνα με τις επιταγές του. Επίσης απαιτεί να δεχτούμε και να απαιτήσουμε αυστηρές κυρώσεις εναντίον όσων επιτίθενται στα δικαιώματα των συνανθρώπων μας.Αλλά, αν και ο νόμος είναι μια δικλείδα ασφαλείας, έχει τα όριά του. Η δύναμή του έχει πρακτική αξία μόνο όταν θεμελιώνεται στη ζωντανή συνείδηση.Ένας ισχυρός  τρόπος αφύπνισης της συνείδησης του πολίτη ενάντια στη βία είναι η εκπαίδευση. Είναι ο πυλώνας της παιδείας που προετοιμάζει τους ανθρώπους για την πολιτική ζωή.

Η χώρα μας δοκιμάζεται και πρέπει να αποδείξει ότι είναι μια πολιτισμένη χώρα. Μια χώρα που κάνει προσπάθειες εναντίον της βίας, σε όλες τις εκφάνσεις της, και προπάντων σε ό,τι εξαρτάται από τους πολίτες και τους νόμους της.Πήραμε και ένα μάθημα από το μέλλον. Αν μη τι άλλο όμως, από εδώ και πέρα, κανείς δεν δικαιούται να παριστάνει τον παραπλανημένο ή τον άσχετο. Μετά το κίνημα των «Αγανακτισμένων», η ψήφος στη Χρυσή Αυγή είχε απενοχοποιηθεί. Αυτό πια δεν ισχύει.Διάφοροι διακηρύσσουν πως αν δεν υπήρχαν οι πιέσεις από την Ευρώπη, ακόμη θα κυκλοφορούσαν ελεύθεροι. Μπορεί. Αυτό δείχνει πόσο σημαντική είναι η Ευρώπη για τη Δημοκρατία  και πώς, για μία ακόμη φορά, η στήριξή της βοηθάει να αντιμετωπίσουμε τα άγη μας. Το κυλώνειο άγος που μας σημάδεψε μας έβγαζε εκτός ορίων ευρωπαϊκού πολιτισμού.

Κωνσταντίνος Δημόπουλος
Αντιπρόεδρος Συνδέσμου Φιλολόγων Ναυπακτίας

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου